El nostre pla disponible mundial:
Causa Internacional Sense Fronteres Cooppel per la Pau
Programa educatiu en aprendre a aprendre sempre:
Programa educatiu Cooppel per la Pau, obert a persones, famílies, recursos educatius i escoles com instituts. Presencial a la ciutat de Tarragona, a la comarca del Priorat i telemàtic a tot arreu i a Andorra.
Hi han dos programes a part que són:
Cooppel educatiu per les 24 Raons Associatives i Cooppel Educatiu en Atenció a les Víctimes, a les Persones en Dol i en aspiracions d'aprendre (Voluntariat per la Llengua)
Projecte C@M.Ins Cooppel Antoni (de) Martí. Institut
(Projecte Cooppel de l'institut Antoni de Martí i Franquès de Tarragona)
És un projecte disponible que s'aplica en el Pla d'Acció Tutorial (PAT) a primer d'ESO, a activitats extraescolars Cooppel i a tutoria externa d'estudiants de BAT en estada a empresa Cooppel. El portem a terme des del curs 2011-12 com a professor especialista d'orientació educativa fins 2016, de gener a juny de 2017 amb llicència d'estudis per la investigació educativa Cooppel sota la situació administrativa d'assumptes propis i des del curs 2017 fins l'actualitat com a professor honorari emèrit col·laborador amb l'institut i el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
Formem part com a recurs educatiu del Pla Educatiu d'Entorn de la ciutat de Tarragona, obert a nivell presencial quan ho disposi la normativa sanitària i telemàtic a la ciutat de Tarragona, a la comarca del Priorat i a Andorra. Obert a altres centres educatius de Catalunya i Hispanoamèrica
Estem associats, som cooperants i en fem difusió de la Internacional DiM EDU Global la més gran xarxa activa educativa docent internacional .-
COMUNICAT DE LA DIM EDU GLOBAL.-
Presentem les properes activitats del PROJECTE CENTRES INNOVADORS, en el que ja has participat en alguna de les seves jornades:
Agrairem que participeu amb les vostres respostes a AQUEST QÜESTIONARI (són 27 preguntes, 10 MINUTS). Així ens ajudaràs a que els resultats de l'estudi siguin més sòlids, i al mateix temps podràs estimar una aproximació al teu nivell d'actualització didàctica i identificar potser algunes actuacions innovadores que pots anar posant en marxa en els propers cursos. En els informes de la investigació es mostraran només les dades globals dels centres participants; els qüestionaris individuals no es difondran.
2.- I el dijous 30 de setembre estem organitzant a BARCELONA (amb la Institució Cultural del CIC, Tr@ms i SCP) la 9 ena. TROBADA DE CENTRES INNOVADORS a Catalunya (jornada DIM nº 116), ja en presencial, però amb tallers simultanis on-line al matí. Podeu proposar comunicacions presencials i comunicacions o tallers on-line. La inscripció gratuïta està oberta. Vegeu el programa.
3.- Call for papers per a la REVISTA DIM nº 40. Podeu trametre articles a <peremarques@pangea.org> per a totes les seves seccions. Vegeu nº 39 i la seva hemeroteca amb més de 2.000 articles.
Salutacions i bon final de vacances !
Pere Marquès Graells
Coordina la xarxa educativa DIM-EDU. Dirigeix el PROJECTE CENTRES INNOVADORS
Activitat: MILLORAR L'EDUCACIÓ amb innovació metodològica i TIC
40 anys mestre/director a Primària, catedràtic/coordinador TIC a FP,
Dr. Pedagogia associat UOC i URL i titular UAB. Fac.Educació. Dep.Pedagogia Aplicada
http://peremarques.net - peremarques@pangea.org
OBJECTIU: Es pretén conèixer el nivell d'actualització didàctica del professorat en els centres docents prenent com a referència els aspectes que contempla el model17 BASES DEL PARADIGMA FORMATIU DE L'ERA INTERNET, on es proposen 17 actuacions clau a realitzar en els centres per aconseguir la màxima eficàcia formativa.
També es pretén promoure la reflexió pedagògica del professorat per a prendre consciència dels punts forts de cada docent i del seu centre i d'aquells aspectes que convindria millorar.
SÓN 27 PREGUNTES: 14 sobre el professor / a que contesta aquest qüestionari, 12 sobre el centre docent on treballa. Al final hi ha un ítem obert on es poden proposar altres aspectes clau per afegir als 17 que ja inclou aquest model.
En els informes de la investigació es mostraran només les dades globals dels centres participants; els qüestionaris individuals no es difondran.
Es realitzar MOLTES activitats significatives (de la vida real de l'alumne, útils ...): explicacions i documentació, exercicis (pràctica, transferència a altres situacions per aplicar el que s'ha après ...), projectes cooperatius interdisciplinaris (ABP, assumeixen rols, elaboren productes, afronten reptes / problemes ...), experimentació (directament o mitjançant simuladors) ... i quan sigui possible s'inclouen els elements lúdics (gamificació).
Es procura que cada dia realitzen activitats que exigeixin llegir / documentar-se, aplicar coneixement i creativitat per resoldre problemes, comunicar-se (escriure, preparar presentacions, exposar) ...
Sovint es realitzen correccions públiques entre tots dels projectes i de moltes activitats, que es fa a classe davant la pissarra digital. També es fan exposicions en murals i espais web.
- Quan els estudiants realitzen ACTIVITATS TEÒRIQUES, orientades a l'adquisició, / memorització de el vocabulari i coneixements bàsics (conceptes i esquemes imprescindibles), només poden utilitzar la seva memòria.
- Però quan ACTIVITATS PRÀCTIQUES, els estudiants més poden consultar memòries auxiliars (apunts, fonts d'informació d'Internet, EPA ...). Per a això, creen, organitzen i fan servir DOS MEMÒRIES: interna (en el seu cervell) i externa (apunts, PLE-EPAT). En elles registren (i connecten als sabers previs) els nous coneixements que consideren útils (per a la comprensió de l'món, la resolució de problemes i en suma el seu projecte personal).
En el marc de l'currúculum bimodal es realitza una avaluació diferenciada dels aspectes conceptuals i les competències: els exàmens teòrics es realitzen com sempre a partir del que cada alumne recorda, però en els exàmens pràctics es poden consultar apunts i altres fonts d'informació.
Avaluació en totes les seves modalitats: autoavaluació (rúbriques, tests autocorregibles, solucionaris, dianes, porfolios ...), coavaluació (exposicions públiques ...) i heteroavaluació (observacions, entrevistes, exàmens ...).
Avaluació multidimensional: acadèmica + desenvolupament personal (formació humana ...) + esforç / evolució que va realitzant cada alumne + satisfacció (es senten a gust ?, s'ho passen bé?).
Es fomenta l'autoavaluació de l'alumnat (i també la co-avaluació) mitjançant exercicis / qüestionaris autocorregibles, solucionaris, rúbriques, dianes, portafolis ..., i se'ls va donant una creixent autonomia (per Ajusta automàticament l'aprenentatge) de forma individual i en grup cooperatiu (buscar informació, resoldre tasques, autoavaluar-se, reflexionar i fer metacognició ...).
APRENENTATGE ubic, expandit (se superen els límits de l'aula): combinar experiències físiques i virtuals i connectar les experiències d'aprenentatge formal i informal, aprofitar i completar els sabers que ja tenen els alumnes.
- Alumnes tutors: els que saben millor un tema / habilitat ..., ajuden els que tenen més dificultat per aprendre-ho.
- Apadrinaments entre alumnes (els majors apadrinen als petits en algunes qüestions: lectura, formació específica ...)
- Co-avaluació dels treballs que han realitzat, consultant ALS solucions i rúbriques que els ofereix el professorat.
- Alumnes assessors temàtics dels temes que dominen millor.
- Col·laboracions en tasques de gestió de l'aula: alumnes secretaris, assessors TIC, col·laboració en l'elaboració d'algunes normes i en la resolució de conflictes (consellers, jutges, mediadors, denúncia de situacions d'assetjament ...).
o Conèixer bé als alumnes i ajudar-los en el seu autoconeixement, autoestima i autoconfiança.
o Detecció precoç de dificultats i el seu tractament (suports, reforços ...). Evitar repeticions de curs.
o Buscar el màxim desenvolupament de cada alumne: potenciant els seus talents i reforçant els seus punts febles (no igualar-los en un mediocre punt mitjà)
o Motivar els alumnes. Promoure el seu desig d'aprendre. Confiar en el seu potencial per aprendre i millorar ,,, amb perseverança, controlant la seva atenció, demanant ajuda. I saber de la importància de les expectatives de pares i professors.
o Conèixer a les famílies i establir vincles de col·laboració (en el cas d'alumnes menors).
Es realitza una l'orientació personal (salut, benestar emocional, valors, conducta ...) social i acadèmica per als alumnes, en col·laboració amb la família, per ajudar a que cada alumne perfili el seu pla vital personal, i acompanyar-lo en el seu desenvolupament .
Es fa un especial seguiment als alumnes en situació de risc (salut, tòxics, amistats, absentisme, TDAH, TEA, dislèxia, deficiència cognitiva, altes capacitats ...).
L'alumne és el centre de l'aprenentatge (cada alumne segueix un itinerari cap al coneixement a partir de les seves circumstàncies, personalització i inclusivitat):
o Es consideren els estils perceptius (visual, oral ...), emocionals, cognitius i d'aprenentatge dels estudiants. I les intel·ligències múltiples.
o inclusivitat. Tractament de la diversitat (adaptacions curriculars. Reforços, suports, desdoblaments de classes, professors de suport ...) segons sabers previs, interessos i necessitats dels alumnes. Es presta especial atenció als alumnes en risc de fracàs escolar i amb NEE (deficiències, talents ...).
o Personalització: Es diversifiquen les tasques i ritmes d'aprenentatge: no cal que tots estudiïn el mateix, alhora, de la mateixa manera i amb la mateixa profunditat.
o S'utilitzen motivacions intrínseques (desig de saber, créixer de l'alumne) i extrínseques (recompenses, qualificacions ...) per despertar la curiositat i l'interès: cal aconseguir que cada alumne "tingui motius" per implicar-se en les activitats d'aprenentatge.
o Físic: salut, esport, medi ambient, benestar ...
o Cognitiu: estimulació primerenca (sensorial i cognitiva), desenvolupament intel·lectual (atenció, memòria, raonament ...), observació reflexiva, autoaprenentatge (tècniques d'estudi, metacognició ...), pensament científic-crític i divergent-creatiu orientat a resoldre problemes (TBL rutines de pensament ...).
o Habilitats comunicatives: oratòria, argumentació, debat .... i múltiples llenguatges expressius (orals i escrits, musicals, visuals i plàstics, audiovisuals, corporals -dansa, teatre-)
o Emocional i social (jo i els altres): autoconeixement i autoestima, autoconfiança, intel·ligència / gestió emocional (midfulness, ioga ...), autoregulació de la motivació (resiliència, perseverança ...), habilitats socials (empatia, treball en equip, resolució de conflictes ...)
o Moral, espiritual / consciència humana i estètic.
o Valors, actituds i intel·ligència executiva (presa de decisions positives i eficaces): consciència ètica i ecològica (ODS, Drets Humans), compromís i solidaritat, responsabilitat, respecte als altres / diversitat, igualtat de gènere, iniciativa i emprenedoria, esforç, lideratge i flexibilitat, curiositat i aprenentatge permanent ...
A més s'integren en el currículum dels cursos aspectes emergents i de gran importania en la societat actual com:
- STEAM, desenvolupament d'aficions científiques i artístiques
- Competència digital i audiovisual
- Robòtica i programació educativa, impressió 3D, Tallers MAKER ...
- ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible de la planeta)
- Intel·ligències múltiples
- Competències transversals (soft skills)
- Aules convencionals i seminaris.
- Aules polivalents amb mobiliari mòbil
- Laboratoris, gimnàs i pistes esportives, biblioteca ...
- Recursos convencionals (llibres, maquetes ...) i digitals (llibres digitals, simuladors ...)
- Pissarres digitals: projectors, pissarres interactives, monitors interactius
- Plataforma educativa de centre (realització d'activitats on-line, espai de disc virtual per alumnnos i professors ...)
- Plataforma de gestió (administració de centre, expedients, notes ...)
- Connexió a Internet (amb adequada cobertura i ample de banda)
- Dispositius digitals (tauletes, portàtils ...)
- Aula MAKER amb: elements de robòtica, impressora 3D
Al centre s'atén el desenvolupament professional de professorat:
o Hi ha un pla de formació / aplicació / reflexió contínua (pe 20 h./año de formació "in situ") que considera les necessitats i peticions dels professors (motivació, gestió / control d'aula, tutoria, diversitat, projectes cooperatius, avaluació, nous recursos ...).
o Hi ha un pla d'acollida per als nous professors.
o Es promou un perfil de professorat que investiga a l'aula, s'autoavalua i reflexiona sobre la seva pràctica procurant innovar per millorar els aprenentatges i hi ha grups de reflexió pedagògica sobre el que es fa i les innovacions.
o Es fomenta la formació entre els professors de centre: professors de referència, compartir recursos, bones experiències i habilitats TIC, revisar els recursos que es fan servir (llibres, digitals ...), grups de treball de professors, debats pedagògics, jornades de reflexió ...
o S'informa als professors de jornades, cursos, revistes, xarxes docents ..., i s'incentiven contactes amb altres professors i centres: col·laborar en investigacions i projectes (eTwinning, MSchool, amb universitats ...), participar en xarxes docents, assistir a jornades, escriure articles, visitar centres (per veure bons exemples) ...
o Tradicional (telèfon, SMS, agenda d'l'alumne ...), correu electrònic, plataforma / web de centre, Whatsapp i altres xarxes ...
o Tutories presencials amb pares (inicial, final i quan convingui)
o Reunions generals de pares que convoquen els professors (informació i orientacions generals, es procura mantenir el potencial educatiu de l'escola també a casa).
Es promou la col·laboració bidireccional escola-família perquè l'educació sigui una tasca conjunta.
o El seguiment de les activitats i progressos i problemes dels seus fills.
o L'assistència dels pares a les reunions, on aportaran informació sobre els seus fills i rebran orientacions.
o La participació en classes i festes quan convingui (ajuda en algunes activitats, parlar dels seus oficis, grups interactius ...)
o La participació en comissions mixtes de pares i professors, de vegades amb alumnes, per aportar idees, organitzar activitats, solucionar conflictes, gestionar serveis (biblioteca, menjador ...)
o Col·laboracions institucionals: en el Consell Escolar, amb l'AMPA, que hi hagi pares vocals / delegats de la classe en contacte amb els altres pares i la direcció ...
o L'organització d'activitats extraescolars (acadèmiques, esportives, culturals) a través del AMPA.
Funciona una Escola de Pares: reunions i cursos per a tractar temes de la problemàtica familiar (alimentació i salut, educació dels fills, seguretat a internet ...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada