divendres, 27 d’agost del 2021

05.- DIM EDU 2021-22. Estem associats, som cooperants i en fem difusió de la Internacional DiM EDU Global la més gran xarxa educativa docent.-

El nostre pla disponible mundial:  

Causa Internacional Sense Fronteres Cooppel per la Pau

Programa educatiu en aprendre a aprendre sempre:

Programa educatiu Cooppel per la Pau, obert a persones, famílies, recursos educatius i escoles com instituts. Presencial a la ciutat de Tarragona, a la comarca del Priorat i telemàtic a tot arreu i a Andorra.

Hi han dos programes a part que són:

Cooppel educatiu per les 24 Raons Associatives i Cooppel Educatiu en Atenció a les Víctimes, a les Persones en Dol i en aspiracions d'aprendre (Voluntariat per la Llengua)

Projecte C@M.Ins   Cooppel Antoni (de) Martí. Institut  

               (Projecte Cooppel de l'institut Antoni de Martí i Franquès de Tarragona)

És un projecte disponible que s'aplica en el Pla d'Acció Tutorial (PAT) a primer d'ESO, a activitats extraescolars Cooppel  i a tutoria externa d'estudiants de BAT en estada a empresa Cooppel. El portem a terme des del curs 2011-12 com a professor especialista d'orientació educativa fins 2016, de gener a juny de 2017 amb llicència d'estudis per la investigació educativa Cooppel sota la situació administrativa d'assumptes propis i des del curs 2017 fins l'actualitat com a professor honorari emèrit col·laborador amb l'institut i el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Formem part com a recurs educatiu del Pla Educatiu d'Entorn de la ciutat de Tarragona, obert a nivell presencial quan ho disposi la normativa sanitària i telemàtic a la ciutat de Tarragona, a la comarca del Priorat i a Andorra. Obert a altres centres educatius de Catalunya i Hispanoamèrica

Estem associats, som cooperants i en fem difusió de la Internacional DiM EDU Global la més gran xarxa activa educativa docent internacional .-

COMUNICAT DE LA DIM EDU GLOBAL.-

Presentem les properes activitats del PROJECTE CENTRES INNOVADORS, en el que ja has participat en alguna de les seves jornades:

1.- Nou estudi sobre el NIVELL D'ACTUALITZACIÓ DIDÀCTICA DEL PROFESSORAT, que pretén conèixer el nivell d'actualització didàctica del professorat en els centres docents prenent com a referència els aspectes que contempla el model 17 BASES DEL PARADIGMA FORMATIU DE L'ERA INTERNET, on es proposen 17 actuacions clau a realitzar en els centres per aconseguir la màxima eficàcia formativa.

També es pretén promoure la reflexió pedagògica del professorat  per a prendre consciència dels punts forts de cada docent i del seu centre i d'aquells aspectes que convindria millorar.

Agrairem que participeu amb les vostres respostes a AQUEST QÜESTIONARI (són 27 preguntes, 10 MINUTS). Així ens ajudaràs a que els resultats de l'estudi siguin més sòlids, i al mateix temps podràs estimar una aproximació al teu nivell d'actualització didàctica i identificar potser algunes actuacions innovadores que pots anar posant en marxa en els propers cursos.  En els informes de la investigació es mostraran només les dades globals dels centres participants; els qüestionaris individuals no es difondran.

2.- I el dijous 30 de setembre estem organitzant a BARCELONA (amb la Institució Cultural del CIC, Tr@ms i SCP) la 9 ena. TROBADA DE CENTRES INNOVADORS a Catalunya (jornada DIM nº 116), ja en presencial, però amb tallers simultanis on-line al matí. Podeu proposar comunicacions presencials i comunicacions o tallers on-line. La inscripció gratuïta està oberta. Vegeu el programa.

3.- Call for papers per a la REVISTA DIM nº 40. Podeu trametre articles a <peremarques@pangea.org> per a totes les seves seccions. Vegeu nº 39 i la seva hemeroteca amb més de 2.000 articles.

Salutacions i bon final de vacances !

Pere Marquès Graells
Coordina la xarxa educativa DIM-EDU. Dirigeix el PROJECTE CENTRES INNOVADORS
Activitat: MILLORAR L'EDUCACIÓ amb innovació metodològica i TIC

40 anys mestre/director a Primària, catedràtic/coordinador TIC a FP,
Dr. Pedagogia associat UOC i URL i titular UAB. Fac.Educació. Dep.Pedagogia Aplicada

http://peremarques.net - peremarques@pangea.org





NIVELL D'ACTUALITZACIÓ DIDÀCTICA DEL PROFESSORAT
VERSIÓ 21.8. Recerca internacional (2021-2025) en el marc del "Projecte Centres Innnovadors" <http://peremarques.net/innovacionportada.htm> de la XARXA D'EDUCADORS DIM-EDU. Direcció: Dr. Pere Marquès (grup DIM-EDU) <pere.marques@uab.cat>

OBJECTIU: Es pretén conèixer el nivell d'actualització didàctica del professorat en els centres docents prenent com a referència els aspectes que contempla el model17 BASES DEL PARADIGMA FORMATIU DE L'ERA INTERNET, on es proposen 17 actuacions clau a realitzar en els centres per aconseguir la màxima eficàcia formativa.

També es pretén promoure la reflexió pedagògica del professorat per a prendre consciència dels punts forts de cada docent i del seu centre i d'aquells aspectes que convindria millorar.

SÓN 27 PREGUNTES: 14 sobre el professor / a que contesta aquest qüestionari, 12 sobre el centre docent on treballa. Al final hi ha un ítem obert on es poden proposar altres aspectes clau per afegir als 17 que ja inclou aquest model.

En els informes de la investigació es mostraran només les dades globals dels centres participants; els qüestionaris individuals no es difondran.
josepmariaferran@gmail.com (no compartits) Canvia de compte
Enllaç per a veure el document complet: https://1drv.ms/p/s!ApyeDXaswVMFgtkRpUNTB6KkJ1za9g?e=2h2qt5
SOBRE EL PROFESSOR/A QUE CONTESTA AQUEST QÜESTIONARI
1.- Nom del professor/a *
Per exemple: Joan Armengol Vert
2.- e-mail del professor/a *
3.- Nivells educatius en els que imparteix docència *
4.- Principals assignatures que imparteix *
5.- Aproximadament quants alumnas acostumen aprovar sense grans dificultats les asignatures que imparteix? *
ASPECTES DIDÀCTICS: ACTIVITATS, RECURSOS, AVALUACIÓ, TUTORIA, IMPLICACIÓ DE L'ALUMNAT...
S'utilitzene múltiples metodologies i recursos didàctics
6.- Els estudiants realitzen un APRENENTATGE ACTIU realizant MOLTES ACTIVITATS (unes individuals i altres en grup) SIGNIFICATIVES i atractives per a ells?
S'utilitzen METODOLOGIES ACTIVES orientades a afrontar projectes i problemes. Fomentar la curiositat (observació reflexiva, fer-se preguntes), creativitat, pensament científic i crític (buscar i contrastar respostes) i l'aprendre fent i dels errors (exercicis, problemes, projectes ...), enfront de la simple memorització. S'aprèn fent i reflexionant amb curiositat i constància.

Es realitzar MOLTES activitats significatives (de la vida real de l'alumne, útils ...): explicacions i documentació, exercicis (pràctica, transferència a altres situacions per aplicar el que s'ha après ...), projectes cooperatius interdisciplinaris (ABP, assumeixen rols, elaboren productes, afronten reptes / problemes ...), experimentació (directament o mitjançant simuladors) ... i quan sigui possible s'inclouen els elements lúdics (gamificació).

Es procura que cada dia realitzen activitats que exigeixin llegir / documentar-se, aplicar coneixement i creativitat per resoldre problemes, comunicar-se (escriure, preparar presentacions, exposar) ...

Sovint es realitzen correccions públiques entre tots dels projectes i de moltes activitats, que es fa a classe davant la pissarra digital. També es fan exposicions en murals i espais web.
RESPOSTA: *
7.- S'aplica el CURRÍCULUM BIMODAL? (Els estudiants poden consultar apunts i altres fonts d'informació al realitzar activitats pràctiques)
Establir un marc curricular bimodal suposa diferenciar teoria (vocabulari i coneixements clau que els estudiants han de comprendre i memoritzar) i pràctica (adquisició i aplicació de competències):

- Quan els estudiants realitzen ACTIVITATS TEÒRIQUES, orientades a l'adquisició, / memorització de el vocabulari i coneixements bàsics (conceptes i esquemes imprescindibles), només poden utilitzar la seva memòria.

- Però quan ACTIVITATS PRÀCTIQUES, els estudiants més poden consultar memòries auxiliars (apunts, fonts d'informació d'Internet, EPA ...). Per a això, creen, organitzen i fan servir DOS MEMÒRIES: interna (en el seu cervell) i externa (apunts, PLE-EPAT). En elles registren (i connecten als sabers previs) els nous coneixements que consideren útils (per a la comprensió de l'món, la resolució de problemes i en suma el seu projecte personal).

En el marc de l'currúculum bimodal es realitza una avaluació diferenciada dels aspectes conceptuals i les competències: els exàmens teòrics es realitzen com sempre a partir del que cada alumne recorda, però en els exàmens pràctics es poden consultar apunts i altres fonts d'informació.
RESPOSTA: *
8.- Es realitza una AVALUACIÓ FORMATIVA contínua i multidimensional, orientada a l'aprenentatge a partir de l'error, en totes les seves modalitats? (auto-avaluació, co-avaluació i hetero-avaluació)
Avaluació formativa per aprendre dels errors (2a oportunitat, no compta només el resultat també el procés) i contínua (sense que suposi un permanent examen). L'objectiu és aconseguir l'èxit de cada alumne en els seus aprenentatges.

Avaluació en totes les seves modalitats: autoavaluació (rúbriques, tests autocorregibles, solucionaris, dianes, porfolios ...), coavaluació (exposicions públiques ...) i heteroavaluació (observacions, entrevistes, exàmens ...).

Avaluació multidimensional: acadèmica + desenvolupament personal (formació humana ...) + esforç / evolució que va realitzant cada alumne + satisfacció (es senten a gust ?, s'ho passen bé?).
RESPOSTA: *
9.- Es fomenta l'AUTOAPRENENTATGE i la progressiva autonomia responsable dels estudiants?
Es confia en el potencial dels alumnes i es fomenta progressivament (primer amb suports, que es van retirant) l'autoaprenentatge (aprendre a aprendre, aprenentatge ubic) i l'autonomia responsable en l'aprenentatge (elecció de temes i recursos, organització de el temps, autoavaluació, contractes de treball ...), amb l'objectiu de preparar-los per a l'aprenentatge permanent (lifelong learning).

Es fomenta l'autoavaluació de l'alumnat (i també la co-avaluació) mitjançant exercicis / qüestionaris autocorregibles, solucionaris, rúbriques, dianes, portafolis ..., i se'ls va donant una creixent autonomia (per Ajusta automàticament l'aprenentatge) de forma individual i en grup cooperatiu (buscar informació, resoldre tasques, autoavaluar-se, reflexionar i fer metacognició ...).

APRENENTATGE ubic, expandit (se superen els límits de l'aula): combinar experiències físiques i virtuals i connectar les experiències d'aprenentatge formal i informal, aprofitar i completar els sabers que ja tenen els alumnes.
RESPOSTA: *
10.- Es practica l'APRENENTATGE SERVEI a l'aula? (Els alumnes s'ajuden en els seus aprenentatges i col-laboren en tasques de gestió de l'aula)
Aprenentatge servei entre iguals a l'aula: els alumnes, seguint les indicacions dels professors, s'ajuden en els seus aprenentatges i col·laboren en tasques de la classe:
- Alumnes tutors: els que saben millor un tema / habilitat ..., ajuden els que tenen més dificultat per aprendre-ho.
- Apadrinaments entre alumnes (els majors apadrinen als petits en algunes qüestions: lectura, formació específica ...)
- Co-avaluació dels treballs que han realitzat, consultant ALS solucions i rúbriques que els ofereix el professorat.
- Alumnes assessors temàtics dels temes que dominen millor.
- Col·laboracions en tasques de gestió de l'aula: alumnes secretaris, assessors TIC, col·laboració en l'elaboració d'algunes normes i en la resolució de conflictes (consellers, jutges, mediadors, denúncia de situacions d'assetjament ...).
RESPOSTA: *
11.- Es realitza una adequada TUTORIA (compartida entre l'equip docent) que inclou ORIENTACIÓ personal i acadèmica?
Es realitza una acció tutorial compartida entre tot l'equip docent, amb l'objectiu de:
o Conèixer bé als alumnes i ajudar-los en el seu autoconeixement, autoestima i autoconfiança.
o Detecció precoç de dificultats i el seu tractament (suports, reforços ...). Evitar repeticions de curs.
o Buscar el màxim desenvolupament de cada alumne: potenciant els seus talents i reforçant els seus punts febles (no igualar-los en un mediocre punt mitjà)
o Motivar els alumnes. Promoure el seu desig d'aprendre. Confiar en el seu potencial per aprendre i millorar ,,, amb perseverança, controlant la seva atenció, demanant ajuda. I saber de la importància de les expectatives de pares i professors.
o Conèixer a les famílies i establir vincles de col·laboració (en el cas d'alumnes menors).

Es realitza una l'orientació personal (salut, benestar emocional, valors, conducta ...) social i acadèmica per als alumnes, en col·laboració amb la família, per ajudar a que cada alumne perfili el seu pla vital personal, i acompanyar-lo en el seu desenvolupament .

Es fa un especial seguiment als alumnes en situació de risc (salut, tòxics, amistats, absentisme, TDAH, TEA, dislèxia, deficiència cognitiva, altes capacitats ...).
RESPOSTA: *
12.- S'actúa com a organitzador i mediador en els aprenentatges dels alumnes i aplica la pedagogia de l'èxit? (crea entorns de treball, assegura que l'alumnat tingui la MOTIVACIÓ per a realitzar les activitats i les PERSONALITZA i recolza amb suports segons les necessitats de cada estudiant)
El professor és més organitzador i mediador (assessor, motivador ...) dels aprenentatges dels alumnes que mer transmissor i avaluador dels mateixos. Crea i gestiona entorns de treball segurs i ordenats, amb activitats clares, motivadores i emocionalment positives per als alumnes (reptes del seu interès i al seu abast) i fa un seguiment continu dels seus progressos.

L'alumne és el centre de l'aprenentatge (cada alumne segueix un itinerari cap al coneixement a partir de les seves circumstàncies, personalització i inclusivitat):
o Es consideren els estils perceptius (visual, oral ...), emocionals, cognitius i d'aprenentatge dels estudiants. I les intel·ligències múltiples.
o inclusivitat. Tractament de la diversitat (adaptacions curriculars. Reforços, suports, desdoblaments de classes, professors de suport ...) segons sabers previs, interessos i necessitats dels alumnes. Es presta especial atenció als alumnes en risc de fracàs escolar i amb NEE (deficiències, talents ...).
o Personalització: Es diversifiquen les tasques i ritmes d'aprenentatge: no cal que tots estudiïn el mateix, alhora, de la mateixa manera i amb la mateixa profunditat.
o S'utilitzen motivacions intrínseques (desig de saber, créixer de l'alumne) i extrínseques (recompenses, qualificacions ...) per despertar la curiositat i l'interès: cal aconseguir que cada alumne "tingui motius" per implicar-se en les activitats d'aprenentatge.
RESPOSTA: *
13.- S'utilitzen tot tipus de recursos didàctics del centre (paper, digitals...) i també els recursos del seu entorn (museus, patrimoni natural, ciberespai-Internet...)?
RESPOSTA: *
14.- Es fa un ús intensiu de les TIC (pissarra digital, plataforma educativa/formació híbrida, Internet...)?
RESPOSTA: *
SOBRE EL CENTRE DOCENT
15.- Nom del centre *
Per exemple: Institut Salvador Dalí
16.- Localitat (Província) on està ubicat el centre *
Per exemple: Figueres (Girona)
17.- El currículum dels cursos considera el desenvolupament integral dels estudiants?
A més de les competències i continguts acadèmics contempla els aspectes:
o Físic: salut, esport, medi ambient, benestar ...
o Cognitiu: estimulació primerenca (sensorial i cognitiva), desenvolupament intel·lectual (atenció, memòria, raonament ...), observació reflexiva, autoaprenentatge (tècniques d'estudi, metacognició ...), pensament científic-crític i divergent-creatiu orientat a resoldre problemes (TBL rutines de pensament ...).
o Habilitats comunicatives: oratòria, argumentació, debat .... i múltiples llenguatges expressius (orals i escrits, musicals, visuals i plàstics, audiovisuals, corporals -dansa, teatre-)
o Emocional i social (jo i els altres): autoconeixement i autoestima, autoconfiança, intel·ligència / gestió emocional (midfulness, ioga ...), autoregulació de la motivació (resiliència, perseverança ...), habilitats socials (empatia, treball en equip, resolució de conflictes ...)
o Moral, espiritual / consciència humana i estètic.
o Valors, actituds i intel·ligència executiva (presa de decisions positives i eficaces): consciència ètica i ecològica (ODS, Drets Humans), compromís i solidaritat, responsabilitat, respecte als altres / diversitat, igualtat de gènere, iniciativa i emprenedoria, esforç, lideratge i flexibilitat, curiositat i aprenentatge permanent ...
RESPOSTA: *
18.- El currículum dels cursos està actualizat, coordinat i adaptat al context del centre?
En els últims anys els "equips docents" han revisat els objectius i continguts de cada curs i matèria, així com els recursos que s'utilitzaran. Han adaptat el currículum oficial a l'entorn dels seus alumnes ia les demandes de la societat actual (actualitzar, retallar, completar), s'han coordinat (perquè el professorat que imparteix una mateixa assignatura ofereixi un currículum similar) i han inclòs altres coneixements, competències , valors, actituds i hàbits que es considerin necessaris.

A més s'integren en el currículum dels cursos aspectes emergents i de gran importania en la societat actual com:
- STEAM, desenvolupament d'aficions científiques i artístiques
- Competència digital i audiovisual
- Robòtica i programació educativa, impressió 3D, Tallers MAKER ...
- ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible de la planeta)
- Intel·ligències múltiples
- Competències transversals (soft skills)
RESPOSTA: *
19.- El curriculum dels cursos s'organitza amb un enfocament competencial i interdisciplinari?
Enfocament competencial (relacionar els continguts de l'currículum amb les competències a desenvolupar) i interdisciplinari (itineraris, projectes de treball ... que exigeixen l'aplicació dels coneixements de diverses assignatures) per presentar una visió integrada / transdisciplinar de la realitat.
RESPOSTA: *
20.- El currículum dels cursos és plurilíngüe?
A més de les assignatures de les llengües oficials i altres idiomes, pot incloure assignatures en llengües estrangeres (AICLE / CLIL, Content and Language Integrated Learning).
RESPOSTA: *
21.- Les instalacions i recursos didàctics del centre són suficients?
El centre disposa de les instal·lacions necessàries per a realitzar la seva activitat:
- Aules convencionals i seminaris.
- Aules polivalents amb mobiliari mòbil
- Laboratoris, gimnàs i pistes esportives, biblioteca ...
- Recursos convencionals (llibres, maquetes ...) i digitals (llibres digitals, simuladors ...)
RESPOSTA: *
22.- El centre docent disposa d'adequats recursos TIC?
Hi ha una dotació TIC adequada a les necessitats de centre
- Pissarres digitals: projectors, pissarres interactives, monitors interactius
- Plataforma educativa de centre (realització d'activitats on-line, espai de disc virtual per alumnnos i professors ...)
- Plataforma de gestió (administració de centre, expedients, notes ...)
- Connexió a Internet (amb adequada cobertura i ample de banda)
- Dispositius digitals (tauletes, portàtils ...)
- Aula MAKER amb: elements de robòtica, impressora 3D
RESPOSTA: *
23.- El centre ofereix formació y suport "just in time" al professorado quan ho necessita?
El professorat rep suport "just in time" quan ho necessita (sobre ús TIC, gestió d'aula ...) a través d'un professor expert de centre o d'un assessor extern.

Al centre s'atén el desenvolupament professional de professorat:
o Hi ha un pla de formació / aplicació / reflexió contínua (pe 20 h./año de formació "in situ") que considera les necessitats i peticions dels professors (motivació, gestió / control d'aula, tutoria, diversitat, projectes cooperatius, avaluació, nous recursos ...).
o Hi ha un pla d'acollida per als nous professors.
o Es promou un perfil de professorat que investiga a l'aula, s'autoavalua i reflexiona sobre la seva pràctica procurant innovar per millorar els aprenentatges i hi ha grups de reflexió pedagògica sobre el que es fa i les innovacions.
o Es fomenta la formació entre els professors de centre: professors de referència, compartir recursos, bones experiències i habilitats TIC, revisar els recursos que es fan servir (llibres, digitals ...), grups de treball de professors, debats pedagògics, jornades de reflexió ...
o S'informa als professors de jornades, cursos, revistes, xarxes docents ..., i s'incentiven contactes amb altres professors i centres: col·laborar en investigacions i projectes (eTwinning, MSchool, amb universitats ...), participar en xarxes docents, assistir a jornades, escriure articles, visitar centres (per veure bons exemples) ...
RESPOSTA: *
24.- En el centre hi ha una bona coordinació docent, TIC, d'innovació...?
RESPOSTA: *
25.- Es contemplen en el centre horaris i agrupaments d'alumnes/professors flexibles quan es considera convenient?
Flexibilitat en horaris, programes, grups i espais de treball, incloent quan convé desdoblament de classes, co-docència i professors de suport, assignatures compartides, treball conjunt de 2 grups en una aula ...
RESPOSTA: *
25.- Hi ha una bona comunicació i col.laboració amb les famílies? (si els estudiants són menors d'edat)
El centre ofereix a les famílies un clima de proximitat, afecte i respecte amb múltiples canals de comunicació per crear un clima de transparència i confiança que facilita la implicació i la col·laboració amb les famílies i entre elles, parlar i resoldre problemes ...
o Tradicional (telèfon, SMS, agenda d'l'alumne ...), correu electrònic, plataforma / web de centre, Whatsapp i altres xarxes ...
o Tutories presencials amb pares (inicial, final i quan convingui)
o Reunions generals de pares que convoquen els professors (informació i orientacions generals, es procura mantenir el potencial educatiu de l'escola també a casa).

Es promou la col·laboració bidireccional escola-família perquè l'educació sigui una tasca conjunta.
o El seguiment de les activitats i progressos i problemes dels seus fills.
o L'assistència dels pares a les reunions, on aportaran informació sobre els seus fills i rebran orientacions.
o La participació en classes i festes quan convingui (ajuda en algunes activitats, parlar dels seus oficis, grups interactius ...)
o La participació en comissions mixtes de pares i professors, de vegades amb alumnes, per aportar idees, organitzar activitats, solucionar conflictes, gestionar serveis (biblioteca, menjador ...)
o Col·laboracions institucionals: en el Consell Escolar, amb l'AMPA, que hi hagi pares vocals / delegats de la classe en contacte amb els altres pares i la direcció ...
o L'organització d'activitats extraescolars (acadèmiques, esportives, culturals) a través del AMPA.

Funciona una Escola de Pares: reunions i cursos per a tractar temes de la problemàtica familiar (alimentació i salut, educació dels fills, seguretat a internet ...)
RESPOSTA: *
QUINS ALTRES ASPECTES CLAU AFEGIRIES A LES 17 BASES DEL PARADIGMA FORMATIU DE L'ERA INTERNET?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada